Arbetsliv och hälsa
Rekrytering, kompetens, utbildning, arbete

H&M flyttar från webb till butik

september 22, 2009 15:41 by Lindus

Medan många företag fortfarande går i tankarna med att flytta från butik och butikslokalskostnader till webben så gör H&M tvärtom. För att marknadsföra sina textiler så öppnar H&M ett så kallat showroom för Home, företagets textila varor för kök, badrum och liknande. Sortimentet började H & M sälja tidigare i år genom katalog och webb. Nu tar man alltså klivet ut i butiksvärlden. Maria Lindblom, ansvarig för H&M Home säger "Vi vill ge möjlighet för kunderna att uppleva produkterna live. Att kunna klämma och känna på dem". Det handlar alltså inte om en traditionell butik, i stället ska tankarna föras mer till ett galleri.

Kommentarerna till artikeln på DN tror att showroomet inte har krav på lönsamhet, utan endast en marknadsaktivitet för framtida expansion. En annan kommentar tror att H&M är ute ock cyklar. "Så tanken är att man tittar på varan i butik/showroom och går hem och beställer? Detta minns jag att olika webbutiker försökte på in början av 00-talet vilket resulterade i total flopp. Många tror jag hellre gör tvärtom - går in på webben och tittar/läser för att sedan köpa den i butik".

Personligen tycker jag att det är en kanonidé! Kul att företag investerar i gratisevent och kulturgalleri. H&M har insett att sådant här behövs för att bygga på ett vinnande koncept och ett bra rykte. Konsumenterna kommer köpa mera!

Vi väntar spänt på H&Ms kvartalssiffor.

Ett annat PR-trick, kan vara att HMs herrkollektion Jimmy Choos läckt ut.. Denna ser ni nedan. Mycket fina kläder för herrar..

Dessvärre kan jag inte säga det samma om tjejkläderna.. Lite barnslig barbiestämpel enligt min smak.

 


Bli den första att värdera denna post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Relaterade poster

Lägg till kommentar


(Kommer visa din Gravatar ikon)  

[b][/b] - [i][/i] - [u][/u]- [quote][/quote]



Live överblick

november 22. 2017 15:27