Arbetsliv och hälsa
Rekrytering, kompetens, utbildning, arbete

Thomas Brühl sveriges främsta marknadsförare

juli 17, 2008 11:45 by Lindus


Tomas Brühl jobbar på Visit Sweden och är bokstavligen Sveriges främsta marknadsförare. Tomas Brühl är nämligen vd på kommunikationsbolaget Visit Sverige som jobbar med att marknadsföra Sverige på den internationella marknaden. Tidigare har Tomas Brühl arbetat på TV4 och varit VD för ett IT-bolag. Han hade alltså ingen erfarenhet kring turistbranschen utan istället var en riktig entreprenör som kunde förändra och bygga om verksamheten. Thomas Brühl gjorde en brutal omorganisering, han halverade arbetsstyrkan på anställda och resurser stationerades ut till olika utländska kontor. Istället för att göra punktinsatser drev han en långsiktig marknadsföringsplan. Han var också vass och kallade turistrådet arbeta för vagt. Hans arbete var tydligt satsningar på internationell marknadsföring och fler besökare till Sverige. Thomas Brühls strategi var att först ge en tydlig bild av företagets roller och affärsmål. Sen återstod hårt arbete, med svett, blod och tårar. De förkastade det gamla tänket med produktorientering till att utgå från efterfrågan hos målgruppen. Det nya tänket tillsammans med nyrekryteringar av de bästa kommunikatörerna, förändringar i arbets¬metodik och marknadsföring gjorde Visit Sweden till ett framgångskoncept. Tre år i rad har man slagit alla tidigare rekord i antal besökare. Thomas Brühl och hans grupps hårda arbete har också gett resultat med 2,3 procents ökning i år och de kommande siffrorna pekar på ytterligare förbättring. En annan bekräftelse på att de lyckats är att de enligt World Tourist Organization hamnat som 20:e största turistnation i världen vad det gäller utländska besök. Vi har gått förbi Portugal till exempel.

Tomas Brühls tips till att lyckas med marknadsföring är att man måste vara dedikerad och arbetar hårt så får man effekt. Han betonar också vikten av partnerskap i olika sammanhang.Genom partnerskap och samarbeta med andra ger det också fler intäkter. I nuläget får Tomas 100 miljoner kronor av staten att använda men även Svensk besöksnäring lägger mer och mer pengar. Tillsammans med dem gör vi stora kampanjer ihop. Till exempel marknadsför de Fjällsverige mot en målgrupp i Danmark som de kallar Active Family där 20 partners är involverade. Genom partnerskapet har de fördubblat intäkterna på tre år och de fortsätter att öka. Han menar att om de fortsätter såhär har de lika mycket finansiering från Svensk besöks¬näring som från staten. Thomas Brühl menar som många andra att fler och mer resurser ger fler möjligheter. Jag kan inget annat än att hålla med. Självklart blir det lättare att göra större satsningar och som ger mer effekt. Thomas Brühl ser ljust på Sveriges framtid. Han menar att man kan räkna med att Sverige blir ett stor turistland i framtiden. Då Svenska produkter efterfrågas mer och mer. Vi får hoppas att Thomas Brühl teori stämmer, för visst vill vi ha mer turism och arbetstillfällen i Sverige. Bra jobbat!

Läs mer.

Sverige vinner mark som internationellt turistmål


Bli den första att värdera denna post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Relaterade poster

Kommentarer

Lägg till kommentar


(Kommer visa din Gravatar ikon)  

[b][/b] - [i][/i] - [u][/u]- [quote][/quote]



Live överblick

november 22. 2017 00:24