Arbetsliv och hälsa
Rekrytering, kompetens, utbildning, arbete

betygsdebatten fortsätter..

maj 21, 2008 08:19 by Lindus

DN idag skriver att det finns ett starkt stöd från lärare och föräldrar med tidigare betyg i skolan.
83% av lärarna och 72% av föräldrarna vill ha betyg tidigare än idag. Större delen av eleverna är däremot nöjda med betyget från och med åttonde klass.
Som utbildad pedagog tycker inte jag att betyg ska vara ett sätt att motivera barn och ungdomar i skolan. Det är en mänsklig drift att vilja lära sig och ett bra betyg skulle kunna stimulera lärandet. Dock om betyget är dåligt, skulle eleven en tid kunna anstränga sig för att få ett bättre betyg men arbetssituationen blir hetsig och tröttsam. Det är ett mänskligt drag att vilja göra bra ifrån sig och bli uppskattad, detta blir man inte med betyg. Om man ser på små barn som ska börja skolan är inte arbetsglädjen att få betyg, däremot uppskattning och visa vad man kan. 91% Lärarna säger idag att de uppskattningsvis tycker att alla elever inte får likvärdig utbildning. Det skulle vara väldigt intressant om lärarna kunde motivera detta svar och få fram orsakerna kring varför inte alla får likvärdig utbildning. Själv är jag helt övertygande över att alla barn och ungdomar inte får likvärdig utbildning. En av de orsakerna till att jag tror att lärarna vill ha tidigare betyg i skolan är att det är lättare för en lärare att få kontroll över en klass med betyg. En lärare kan då peka med hela handen och få ett överhuvud i klassen, för att det läraren säger kommer på provet och resulteras i betyget. Om man däremot inte skulle ha betyg, måste man som lärare stimulera lärandet och hitta nya vägar för att nå fram till eleverna. Alltså inspirera och leka fram kunskapen, då handlar det om att det ska vara kul att lära.

Jag vet hur det var när jag gick i sexan och sjuan, hur vi fick träna oss på att skriva bra uppsatser och prov. Då vår lärare gång på gång försökte få oss att anstränga oss bättre för att förberedda sig för när man skulle få betyg i åttan och nian. När man väl kom upp i sjunde klass gjorde läraren små anvisningar på vilket betyg man skulle fått om man gick i åttan och när man väl gick i åttan då fick man "små betyg" för att det senare skulle höjas i nian. Alltså inte det betyget som man förtjänade utan snittet under för att det skulle se bättre ut i nian. Även om det bara handlade om ett år, då man fick lägre betyg, så speglar min syn på betyg. Till slut så slutade man anstränga sig, det var ju ingen idé då man ändå inte fick det betyg som man förtjänade. Hur mycket man kämpade fick man inte betalt för sin ansträngning.

Som systemet ser ut nu är jag ändå öppen för att även införa betyg i sjuan men dock är det inte att glömma att 13-15 årsåldern är en jobbig ålder. Idag är det stor betygshets som leder till att många ungdomar blir skoltrötta. Jag skulle kunna tänka mig att betyg i lägre åldrar skulle göra att det blir större klyftor på de som klarar skolan med glans och de som hoppar av och "skiter" i skolan pga skoltrötthet. Tänk er in i situationen om att ständigt bli granskade och riskera mindre lön av er chef vid minsta snesteg. Tänk om du skulle vantrivas på din arbetsplats men att du är fast där några år till. Idag finns det få alternativ till de som är skoltrötta och vill göra något annat.

Som jag också påpekat tidigare (läs ska det finnas betyg i skolan?) så är det nödvändigt att båda sidor i riksdagen kommer överens om en skolpolitik. För tänk dig in i hur du skulle uppleva förändringar och nya rutiner på din arbetsplats.

Jag skulle önska att det infördes betyg i två steg, godkänt och icke godkänt. Där det också sattes en högre gräns på att få godkänt.

 


Bli den första att värdera denna post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Relaterade poster

Kommentarer

Lägg till kommentar


(Kommer visa din Gravatar ikon)  

[b][/b] - [i][/i] - [u][/u]- [quote][/quote]



Live överblick

november 22. 2017 00:21